SALAM UKHUWAH FILLAH......


I made this widget at MyFlashFetish.com.

MUQQADIMAH

Monday, August 3, 2009

Tips Hilangkan Stress....

Salam untuk semua.....

Terlebih dahulu. saya nak minta maaf bebanyak lama dah tak "post"kan entri terbaru...
maklumlah bz sikit sejak dua menjak ni...apapun untuk tidak menghampakan sahabat baik "sekapal"..Kak Mie...saya masukkan tips untuk hilangkan stess......ehem..macamlah saya ni pakar sangat bab ni (tak pakar pun kak mie...cedok jugakkan..)..apapun kita kongsi bersama....kita insan biasa tak lari dari masalah samaada kita dapat kawal atau tidak.....

Setiap orang tentu pernah alami suatu masalah dan bahkan ada yang sampai mengalami stress, sebenarnya Stres dalam kehidupan seseorang merupakan hal yang baik, namun akan menimbulkan masalah bila stres itu berlebihan. Kita boleh mencuba tips berikut ini untuk membantu kita menjalani kehidupan dengan fikiran sihat. Kerana dengan berfikir sihat, kita boleh mengatasi stres lebih efektif.

- Berikan tidur yang cukup dan teratur. Waktu istirahat yang cukup dapat memberi kesegaran dan membuat kita lebih energik.
- Lakukan olah raga secara teratur, hilangkan ketegangan dengan melakukan aktiviti-aktiviti positif antara lain berolahraga seperti bermain tenis, jogging, jalan kaki. Atau jika kita gemar dengan berkebun bisa dengannya.
- Cintailah diri anda, maafkan kesalahan anda dan perhatikan kegagahan anda.
- Belajar dan berlatih relaks, seperti menarik napas panjang dan relak otot dengan teratur.
- Pertahankan diet/makan yang seimbang dan teratur.
- Belajarlah untuk menerima apa yang tidak mungkin dapat diubah oleh manusia.
- Kerjakan dan selesaikan masalah anda satu persatu, berikan prioriti didalam menyelesaikannya. Jangan mengharapkan sesuatu dengan berlebihan.
- Cubalah sesuatu yang baru, misalnya makan ditempat yang baru atau mengunjungi tempat-tempat yang bersuasana baru bagi anda.
- Luangkan waktu untuk diri sendiri. Cari waktu dan tempat yang menurut anda boleh mendapatkan ketenangan dan privacy.
- Ungkapkan masalahnya, bicarakan masalah anda dengan teman dekat atau seorang ahli/konselor. Orang lain mungkin bisa melihat masalah anda dari sudut yang berbeza dan dapat menyarankan solusi yang tepat.
- Belajarlah untuk lebih rileks, dengan meluangkan waktu untuk melakukan sesuatu yang anda sukai. Karena jika sesuatu dilakukan karena anda sukai, maka hasilnya lebih bagus daripada anda melakukan sesuatu karena terpaksa.
Apa yang penting......
- Mendekatkan diri pada Allah( Sudah tentu..ni yang paling penting)
- Ketawa atau menangis sepuas hati (Jangan bagi orang nampak..nati apa kata orang lak..hehe)
- makan tanpa henti (mengunyahla..OPS...agak2 la....) ...
- pergi laut jerit kuat kuat (tak kisah laut mana..hehe.)
- bercakap tanpa henti (nak test suara..sedap tak?)
- drive laju kete (ye ker..sendiri mau ingatla..)
- buat buat mcm byk keja (Buat2 bz ek...tapi keje memang berlambak kan)
- aromaterapi spa (terpulang)
- Menulis sume pasal geram , marah dan semuanya diatas sehelai kertas(sehelai kertas ke..hehe) secara jujur kemudian koyakkan halus halus dan buang atau bakar. jgn sampai terbakar rumah dah..
Point yang terakhir, hindari penggunaan drug (obat-obatan terlarang) atau alkohol sebagai alat untuk menghilangkan stres anda, karena keduanya tidak akan menyelesaikan masalah penyebab stres anda melainkan hanya akan menjadi masalah/stres baru bagi anda.
Sama-sama kita kongsi ek....




No comments:


I made this widget at MyFlashFetish.com.


SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 1430H


سعد الغامدي - Saad Al-Ghamdi

ISLAMIC ANIMATION

KITABULLAH

HELLO

Terima Kasih..Sila singgah blog ni lagi...

Terima Kasih