SALAM UKHUWAH FILLAH......


I made this widget at MyFlashFetish.com.

MUQQADIMAH

Monday, March 23, 2009

SEANDAINYA




Seandainya.......Andaikata"....!!!

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah SAW bersabda, "Bersungguh-sungguhlah dalam menuntut apa yang bermanfaat bagimu dan mohonlah pertolongan kepada Allah (dalam segala urusanmu) serta janganlah sekali-kali kamu bersikap lemah. Apabila kamu tertimpa suatu kegagalan, janganlah kamu berkata, 'Seandainya aku berbuat demikian, tentu tidak akan begini atau begitu,' tetapi katakanlah, 'Ini telah ditakdirkan oleh Allah, dan Allah berbuat apa yang Dia kehendaki,' kerana ucapan 'seandainya' akan membuka (pintu) perbuatan syaitan."
(HR. Muslim)

Keterangan Hadis:
-1. Dilarang sama sekali mengucapkan "andaikata" atau "seandainya" apabila mendapat suatu musibah atau kegagalan.
2. Alasannya kerana perbuatan itu akan membuka pintu perbuatan syaitan. Maksudnya disini ialah perkataan itu mengandungi kekecewaan terhadap apa yang telah berlaku, penyesalan dan cacian terhadap takdir, dan itu beerti suatu sikap yang menafikan sikap sabar dan redha. Allah SWT berfirman, "Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam Kitab (Luh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu tidak terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri."
(Surah Al-Hadid:22-23)
3. Bimbingan yang diberikan Rasulullah SAW apabila mendapat suatu kegagalan atau mendapat suatu musibah ialah supaya mengucapkan perkataan yang baik dan bersabar serta mengimani bahawa apa yang terjadi adalah takdir Allah.
4. Diperintahkan supaya bersungguh-sungguh dalam menuntut segala yang bermanfaat dunia dan akhirat dengan sentiasa memohon pertolongan Allah.
5. Dilarang bersikap sebaliknya iaitu bersikap lemah.
Keterangan Gambar:-
1. Gagal itu biasa, terus berusaha adalah luar biasa. Maksudnya disini hendaklah kita terus berusaha walaupun ia adalah luar biasa. Ia menjadi perkara biasa apabila kita selalu berusaha.

2. Gambar 'You Have Failed, Please Die'...janganlah kita mempunyai sikap sebegini yang mudah berputus asa. Selepas sesuatu kegagalan akan bermulanya suatu kecemerlangan. Tiada kecemerlangan tanpa kegagalan dan tiada kegagalan yang tidak boleh membangun manusia untuk menjadi cemerlang. Jadi jangan takutkan kegagalan. Bak kata Billi Lim (seorang pakar motivasi), 'Dare To Failed', berani menghadapi kegagalan untuk mencapai kecemerlangan. Kegagalan bukanlah pengakhir suatu kehidupan. "Failing In the past does not mean you are going to fail in the future". Jadi mari kita berusaha mencapai kecemerlangan bersama-sama.

"Ya Allah, jadikanlah aku hamba-Mu yang cemerlang di dunia dan akhirat, Amin".
(Doa dari Dato' Dr. Hj. Mohd. Fadzillah Kamsah)

(Pesanan Buat Diriku dan Rakan-Rakan)

No comments:


I made this widget at MyFlashFetish.com.


SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 1430H


سعد الغامدي - Saad Al-Ghamdi

ISLAMIC ANIMATION

KITABULLAH

HELLO

Terima Kasih..Sila singgah blog ni lagi...

Terima Kasih